31. 1. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
31. 1. 2002

Zkoušky na vysokých školách v ČR a jinde

Tak jsem byl včera zase svědkem, jak se jeden student vydal na zápočtovou konzultaci na pražskou Vysokou školu ekonomickou - dotyčná odborná asistentka měla mít konzultační hodiny do 14. Student dorazil asi ve 13. 40 - po asistentce nebylo ani stopy. Čekal pečlivě až do dvou, jestli se náhodou neukáže - neukázala. Co bychom se obtěžovali dodržovat inzerované konzultační hodiny, že. My jsme přece někdo, jsme univerzitní učitelé - oni jsou jenom studenti. Je jich mnoho a obtěžují nás. Mohou být rádi, že se vůbec na naši školu dostali a že jsme je zatím ještě nevyhodili - přetěžujeme je nesmyslným množstvím učiva a zkoušíme je ústně a subjektivně za podmínek, které by byly jinde na světě nepřijatelné.

Vzpomněl jsem si s nostalgií a úsměvem na to, jak se většinou dělají zkoušky na českých vysokých školách - studenta zkouší jeden učitel, bez asistence, v soukromí svého kabinetu. Zkoušky bývají ústní a hodnocení studentova výkonu je subjektivní. I když jsme mnohokrát zaznamenali případy absolutního bezpráví, většina studentů se v ČR neodváží proti známce, kterou dostali u zkoušky, protestovat - vždyť by se mu učitel, případně katedra mohli osobně mstít!

Ve středu jsme na katedře slavistiky Glasgowské univerzity diskutovali na schůzi katedry o některých aspektech známkování a hodnocení studentů v některých našich kursech. Série půlročních kursů v prvním a v druhém ročníku, o nichž jsme hovořili, má takovéto hodnocení: 10 procent cca desetiminutová studentova prezentace (referát) v hodině, 30 procent seminární práce na vybrané téma a 60 procent dvouhodinová závěrečná zkouška, v jejímž rámci musí student napsat dvě písemné práce. Jeden kolega se vyjádřil, že ho dost znepokojuje, že je hodnocení referátů studentů vlastně subjektivní: známkuje ho podle ústního projevu jediný člověk - vyučující v dané hodině. Studenti by si mohli právem stěžovat, pokud by se známkou nebyli spokojeni. Usmál jsem se a vzpomněl jsem si, že u většiny vysokoškolských zkoušek v ČR se studenti nehodnotí nijak jinak.

Na britských univerzitách jsou zkoušky písemné. Zkouškové skripty jsou anonymizovány - známkující učitel nesmí znát studentovo jméno. Zkoušky opravují samostatně dva různí učitelé a výsledná známka je průměrem vypočítaným z obojího jejich hodnocení. Výběr zkoušek i z prvního ročníku (všechny zkouškové skripty z ročníků posledních) se pak odesílá ke kontrole externímu examinátorovi, učiteli v témž oboru na jiné univerzitě, aby se zajistilo, že je hodnocení skutečně objektivní a férové.

Kdypak budou tyhle metody zkoušení zavedeny i na vysokých školách v České republice? Na veškerou kritiku odpověděl loni na podzim pan ministr školství Zeman v onlinovém chatu v Britských listech, že on nemá a nemůže mít na praktickou politiku českých vysokých škol žádný vliv, neboť jsou to instituce nezávislé.

No dobrá, ale kdo zajistí, že "nezávislé" české vysoké školy nebudou případně hájit jen zájmy (čti: "případnou lenost") svých učitelů na úkor zájmu studentů?

(Slýchám z českých vysokých škol často: ono se po českých vysokoškolských učitelích ale nemůže nic chtít, protože nedostávají normální lidský plat. Svou práci nemohou dělat pořádně, protože se z platu vysokoškolského učitele řádně neuživí.)

Možná ale, že kdyby se studenti informovali, jak se dělají zkoušky jinde, a požadovali by systematicky a ve větším počtu, aby se jim vysokoškolští učitelé více věnovali - a aby byly zavedeny objektivní metody zkoušení, došlo by ke změně.

Lidi, nebojte se.

Vždycky to všechno nakonec záleží jen na nás.

                 
Obsah vydání       31. 1. 2002
31. 1. 2002 Ministr Gross: Příslušníci zásahových jednotek čísla mít nemusejí (ale budou) Tomáš  Pecina
30. 1. 2002 Američané v Afghánistánu omylem zatkli nového šéfa policie
31. 1. 2002 "Spojenci Západu": Saúdská Arábie mučila britské občany
30. 1. 2002 USA nekonzultovaly Británii ohledně zacházení s britskými zajatci
31. 1. 2002 Zkoušky na vysokých školách v ČR a jinde Jan  Čulík
31. 1. 2002 Syndikát novinářů: Pluralita regionálního tisku je v ČR ohrožena!
31. 1. 2002 Spojení Eurotelu s Velkou Británií konečně navázáno
31. 1. 2002 Češi: nemáme rádi Němce, židy, Vietnamce, Romy, Rusy a lidi z Balkánu
31. 1. 2002 Kdy padne vysílací rada? Tomáš  Pecina
31. 1. 2002 Má koupě Gripenů něco společného s blížícími se volbami? Jan  Čulík
31. 1. 2002 Británie: za krádež mobilního telefonu nejméně 18 měsíců nepodmíněně
31. 1. 2002 Otázky a odpovědi k Bushově projevu o "stavu národa"
30. 1. 2002 Věděl "americký špionážní důstojník" předem o útocích z 11. září?
30. 1. 2002 Jak je důležité míti ombudsmana Tomáš  Pecina
30. 1. 2002 České postoje vůči Romům: Neměli jsme od Havlovy země očekávat víc?
9. 2. 2002 Podáváme žalobu na Úřad pro ochranu osobních údajů za nezákonné utajování informací Tomáš  Pecina
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
31. 1. 2002 Kdy padne vysílací rada? Tomáš  Pecina
31. 1. 2002 Má koupě Gripenů něco společného s blížícími se volbami? Jan  Čulík
31. 1. 2002 Ministr Gross: Příslušníci zásahových jednotek čísla mít nemusejí (ale budou) Tomáš  Pecina
31. 1. 2002 Syndikát novinářů: Pluralita regionálního tisku je v ČR ohrožena!   
31. 1. 2002 Otázky a odpovědi k Bushově projevu o "stavu národa"   
31. 1. 2002 Zkoušky na vysokých školách v ČR a jinde Jan  Čulík
30. 1. 2002 Američané v Afghánistánu omylem zatkli nového šéfa policie   
30. 1. 2002 České postoje vůči Romům: Neměli jsme od Havlovy země očekávat víc?   
30. 1. 2002 Slovensko: Lacnejší i kvalitnejší internet je stále v nedohladne   
30. 1. 2002 Není to opravdu chyba? Ještě jednou o Britovi, zadržovaném v táboře "X" v zálivu Guantánamo   
30. 1. 2002 Jak je důležité míti ombudsmana Tomáš  Pecina
30. 1. 2002 Věděl "americký špionážní důstojník" předem o útocích z 11. září?   
29. 1. 2002 Jak se Tony Blair podílí na tajném spiknutí zabránit globálnímu Železnému ovládnout v Británii televizi   
29. 1. 2002 RFE, CIA, Charta 77 a staré "tanky" Martin D. Brown
28. 1. 2002 Nový shromažďovací zákon: Předběžná zpráva o mezinárodní ostudě Tomáš  Pecina

Školství RSS 2.0      Historie >
31. 1. 2002 Zkoušky na vysokých školách v ČR a jinde Jan  Čulík
24. 1. 2002 Petice: Nechceme Gripeny, chceme zdravé, šťastné a vzdělané děti! Jiří  Mašek
17. 1. 2002 Fiasko: Bude Anglie univerzitní školné zase rušit? Jan  Čulík
9. 1. 2002 Lze řešit agresivitu dětí jejich vylučováním ze školy?   
7. 1. 2002 Můžou za to školy Jan  Čulík
6. 12. 2001 Děkan FF UK: Verbovka BIS na fakultě nás neznepokojuje   
27. 11. 2001 Internetová stávka učitelů: Provokatéři, vtipálci nebo naivisté? Ivo V. Fencl
9. 11. 2001 Britské listy vyloučeny ze semináře BIS Tomáš  Pecina
9. 11. 2001 Kritika semináře BIS je útokem na akademickou svobodu Tomáš  Kovařík
9. 11. 2001 BIS: Jiný příběh Tomáš  Pecina
6. 11. 2001 Pokrytectví veřejných vysokých škol? Jana  Mačáková
2. 11. 2001 Proč se hádají vysoké školy s ministrem školství o peníze? Ivo V. Fencl
3. 10. 2001 Měli by se studenti snažit chápat pachatele teroristických útoků?