1. 8. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 8. 2008

Krávy zpochybňují hrdinství

Platí to i pro Čechy?

Hana Tomšů

Baskický režisér Julio Medem debutoval v žánru hraného celovečerního filmu rodinnou ságou Krávy. Je kvalitním mytickým zobrazením hrdosti, tradice a lásky. Julio Medem má rád hluboké psychologické motivy. Díky tomu je film plný složitých, zdánlivě nemotivovaných náznaků, které jsou obtížně uchopitelné, nicméně mu dodávají magickou hloubku a otevírají mnoho zajímavých otázek. Jednou z nich je otázka šílené, proměnlivé doby a silné, stabilní tradice. Film svým příběhem relativizuje konvenční pojetí hrdinství a ve svém celku vyznívá velmi antiheroicky.

Krávy jsou historií mužů tří generací, dvou hrdých španělských rodin. Začíná jejich účastí v první světové válce. Dva mladí muži se spolu ocitnou v zákopu a zatímco jeden z nich umírá okamžitě poté, co se dozví, že se mu narodil syn, druhý na děsivou situaci reaguje na první pohled nehrdinsky, předstírá smrt a nechá se z fronty odvézt na voze plném mrtvých těl. Mezi sousedy proto platí za zbabělce, ale útěk mu umožní působit na další generace, vychovat syna a předat jemu a svým vnoučatům svoje zkušenosti.

Jeho činem je ovšem celá rodina poznamenaná, a jeho syn se proto nemůže oženit s ženou, kterou miluje. Zároveň ho ale otec naučí svému umění a syn dokáže znovu získat čest rodiny a uznání celé vesnice. Není ale v kontrastu se svým otcem absolutním hrdinou. S milenkou má dítě, ale přesto se s ní nedokáže nebo nemůže oženit. Nechává ji tedy žít v sousedství s dítětem a jejím pološíleným bratrem, který je ztraumatizovaný smrtí svého otce a svou nedokonalostí.

Jeho nemanželské dítě, Peru, je třetí generací rodiny. Je to jemný a citlivý chlapec, který rozhodně neaspiruje na nejsilnějšího muže vesnice. V době války, kdy už je dospělý, se vrací z dlouhých cest ve funkci amerického fotografa do vesnice, aby fotografoval válečné události. Objeví zde dívku, do které byl jako malý zamilovaný, a jejich pevné pouto se rychle obnoví. Ve chvíli, kdy se ve vesnici strhne přestřelka, ocitá se na straně vesničanů proti frankistům. Zatímco všichni vesničané jsou postupně postříleni, on chrání svou dívku a ujišťuje ji, že s ním je v bezpečí. Když jsou odaleni, ukryje ji a sám se vzdá. Mluví ale anglicky a prokazuje se fotoaparátem jako neutrální pozorovatel. Zapírá tím svůj původ a jedná zcela nevlastenecky, protože cítí za dívku zodpovědnost. Vojáci jím za to ovšem pohrdají.

Peru je ale jediný, kdo je schopen ochránit své blízké, za něž cítí odpovědnost. Hrdinská smrt ostatních mužů se jeví jako nedostatečná a nesmyslná. Přesto, že všichni muži rodiny působí zbaběle, jsou to právě oni, kteří tím, že přežijí a skloní se, jsou pro rodinu větším přínosem. Mužská potřeba vítězit a měnit svět je smrtící.

V Medemově filmu nejde ale jen o jednoduché otočení stran. Je opravdu zbabělé, když člověk nevystřelí na svého souseda ve chvíli, kdy se otočí proti němu ve válce? Nejstarší muž rodiny nevystřelí. Kvůli tomu je zabit jeho přítel a on na děsivou situaci reaguje útěkem, nicméně ne jednoduchým. Že to dokázal mu umožnila spíše jeho silná hrdinská povaha než zbabělost. Stejně reaguje další muž z vesnice o mnoho let později, přestože by podle svého vojenského přesvědčení měl, nestřílí na člověka v jehož blízkosti před válkou žil, i když jejich vztah nebyl bezproblémový.

Ženské figury v tomto filmu nejsou ovšem křehké bytosti spoléhající na ochranu svých mužů. Jsou pevné, silné a trpělivé, dokážou udržovat svou domácnost, vychovávat děti a přitom stojí stále v pozadí a tichosti za svými "hrdiny". Podporují tak obraz silného a tradičního rodu, okolo nějž procházejí divoké vnější události, aniž by jím do základů otřásly. Jejich muži se zabíjejí ve válkách, soutěží v době míru a zabývají se nesmyslnostmi, zatímco ženy zajišťují základní chod života. Vytvářejí tím pevný pilíř, okolo kterého se točí velké události. Jejich tichá síla je z toho evidentní.

Nejdůležitějším majetkem rodin jsou zdravé, plodné krávy. Lidé jsou na nich existenčně závislí. Krávy pokojně přihlížejí dění okolo, stojí mimo něj, jsou doplňkem statků a okolní krajiny. Zároveň se ale přímo účastní nejdůležitějších okamžiků lidského života, fungují jako silné metafory naděje, života, utrpení i smrti. Hluboké pohledy do jejich černých očí připomínají tajemství pod povrchem věcí.

Film Krávy zpochybňuje vítězství, smrt ve válce a obecný respekt společnosti jako hrdinské zásluhy. Navrhuje zvážit i potřebu přežití jako výraz síly ducha a inteligence. Rozhodně není plochý a nesnaží se přesvědčit diváka, že určitá zbabělost a touha po klidu domácího prostředí jsou ospravedlnitelné. Spíše celé téma problematizuje a zasazuje ho do sítě mnoha dalších otázek v něm obsažených. Kontrastuje rychlost a nevypočitatelnost historických zvratů a stabilitu základů lidského života.

                 
Obsah vydání       1. 8. 2008
3. 8. 2008 Letní filmová škola Uherské Hradiště: Konečné ohlédnutí Jan  Čulík
1. 8. 2008 Nepatřičné úvahy nad reprízou dokumentárního filmu Vládneme, nerušit! Josef  Brož
1. 8. 2008 Bedekr opoziční smlouvy Josef  Brož
2. 8. 2008 USA do roku 2000 "chránily Karadžiče před stíháním"
1. 8. 2008 Cesta do Ameriky tam a zase zpátky - ale jen pro někoho
3. 8. 2008 Rusko chce hrať aj obilnou kartou
1. 8. 2008 Stratfor: Co znamená nová americko-izraelská dohoda o X-band radaru? Karel  Dolejší
2. 8. 2008 Krávy zpochybňují hrdinství Hana  Tomšů
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Výrok dne: Letíte do USA? Nejnebezpečnější kontraband obsahuje váš počítač
2. 8. 2008 Ovčáček, Brezina, Potůček, Šafr a PR minulost, přítomnost a budoucnost novinářstva Štěpán  Kotrba
2. 8. 2008 Chybí Úmluva o právech učitelů a povinnostech žáků a jejich rodičů Štěpán  Kotrba
1. 8. 2008 Čurdová: Jakubková je snad opravdu zelená...?!? Anna  Čurdová
1. 8. 2008 Laserové zbraně: paprsky smrti ve službách velmocí Štěpán  Kotrba, Lukáš  Visingr
1. 8. 2008 O kontrarozvědce v armádě Petr  Wagner
1. 8. 2008 Ať mluví každý za sebe František  Řezáč
1. 8. 2008 Kuba: Ruský vicepremiér a bývalý šéf FSB na návštěvě
1. 8. 2008 Ach, zapomněl jsem Angelo  Ambrogini (Poliziano)
1. 8. 2008 Podporují nekriticky Britské listy svrženého šéfa LFŠ Jiřího Králíka? Jan  Čulík
1. 8. 2008 Izrael chce americký XBR radar Stanislav  Kaucký
2. 8. 2008 Italská radikální levice na rozcestí Jiří  Hudeček
31. 7. 2008 Veit Helmer: Naděje pro inteligentní filmové diváky Hana  Tomšů
31. 7. 2008 Nejste ve svazcích vojenské kontrarozvědky? Tak to nejste v dobré společnosti Štěpán  Kotrba
31. 7. 2008 Taková doba nebyla Jan  Čulík
31. 7. 2008 Michael  Marčák
30. 7. 2008 Jiří Králík: Nechci vyvolávat konflikty Jiří  Králík
31. 7. 2008 Záchrana ekonomiky: Lekce správného věštění Wenzel  Lischka
31. 7. 2008 Boží mlýny melou pomalu a někdy vůbec ne Miloslav  Štěrba
31. 7. 2008 Michael  Marčák
31. 7. 2008 WTO: konec jednání o liberalizaci (už opět) v nedohlednu Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2008 Bjorn Lomborg: Jak nejefektivněji investovat 10 miliard dolarů
30. 7. 2008 Sociální organizace vyhlásily generální stávku na Den lidských práv
30. 7. 2008 Dotaz dalšímu "vládnímu expertovi", proděkanovi FEL ČVUT Štěpán  Kotrba
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík
30. 7. 2008 Organizační diletantismus na letošní LFŠ Jan  Čulík
26. 7. 2008 Kohoutovy a Jasného Zářijové noci: pozoruhodně zralý a promyšlený film Jan  Čulík
30. 7. 2008 Opojné Jahodové víno Jan  Čulík
30. 7. 2008 Rozhovory o liberalizaci světového obchodu se rozložily
30. 7. 2008 Kdo platil novinářům výlet do Ameriky, aneb Dobrý den, prapore hvězd a pruhů Štěpán  Kotrba
30. 7. 2008 Armádní hygienik je v úzkých, oblbuje laickou veřejnost Jakub  Rolčík
30. 7. 2008 Sláva, náš syn nekrade už doma Sandra  Wain
30. 7. 2008 Sledovali jsme skutečný test! Opravdu? Stanislav  Kaucký
30. 7. 2008 Ostudy pytel -- komediální drobnička Michal  Kuklík
30. 7. 2008 Stanovisko k argumentům hlavního hygienika AČR p. Navrátila k materiálu "Technické a provozní aspekty XBR radaru v Brdech" Stanislav  Kaucký, Milan  Hlobil, Petr  Pokorný
19. 7. 2008 Hospodaření OSBL za červen 2008

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
3. 8. 2008 Letní filmová škola Uherské Hradiště: Konečné ohlédnutí Jan  Čulík
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Krávy zpochybňují hrdinství Hana  Tomšů
1. 8. 2008 Podporují nekriticky Britské listy svrženého šéfa LFŠ Jiřího Králíka? Jan  Čulík
31. 7. 2008 Veit Helmer: Naděje pro inteligentní filmové diváky Hana  Tomšů
30. 7. 2008 Opojné Jahodové víno Jan  Čulík
30. 7. 2008 Organizační diletantismus na letošní LFŠ Jan  Čulík
30. 7. 2008 Jiří Králík: Nechci vyvolávat konflikty Jiří  Králík
30. 7. 2008 Z ohledu na "neutuchající zájem" obnovujeme prodej akreditací   
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík
28. 7. 2008 Překvapivě kvalitní filmy Pavla Kohouta Jan  Čulík
28. 7. 2008 Děs a bezstarostnost poúnorové doby Hana  Tomšů
28. 7. 2008 Znovu o filmu Sedm zabitých Tereza  Chrástová
27. 7. 2008 LFŠ a Jiří Králík Boris  Cvek