5. 1. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 1. 2004

Školství

Reakce na tento článek.

Pane Raszyku,

V KAŽDÉ profesi, tedy nejen učitelské, jsou zaměstnanci, které lze, jak píšete, "označit za hlupáky, zatímco jiné za velmi inteligentní lidi s velkým srdcem". Z toho pouze učitelská profese je čas od času z podobných aj. důvodů vláčena médii. Je to vděčné a lukrativní téma: je pěkné, že kdo chce - z jakéhokoliv důvodu, může naplno vyjádřit svoji nenávist vůči škole a učitelům - obecně, jak jinak. Nosí se to. Hlavně, že se objeví ono známé: VŠICHNI učitelé jsou neschopní blbci.

Sdělujete: "Za to, že naše generace je taková, jaká je, si my nemůžeme". A kdo to říká? Své děti snad povětšinou vychovávají a formují rodiče, příbuzní, přátelé, kamarádi... Teprve od 6-7 let se přidává škola. V té tráví žák 4-8 hodin denně, někdy dle zájmu nebo povinností o něco více. Kdo působí na žáky ve zbývajícím čase dne po cca 15-20 hodin? Nenáviděná škola to asi nebude.

Věřím, "že sakra nemůžete" za všechny špatnosti. Zrovna tak za ně nemůže sakra POUZE každý jednotlivý učitel či učitelský stav jako celek. Nebo je to snad učitel, který např. poskytuje žákům prachy na alkohol, drogy..., nechává je od nejútlejšího věku poflakovat po nocích po ulicích, organizuje agresivní dětské gangy...?

Je vhodné si připomenout, že každá škola, každá třída je jiná. Tak jako jsou různorodí žáci, rodiče i učitelé. Ne všude se probírají a řeší stejné problémy a záležitosti. Není málo škol a tříd, kde se při VZÁJEMNÉ spolupráci cítí téměř všichni v pohodě. Není tedy nutné, bez KONKRÉTNÍHO pojmenování místa, konkrétního jména, konkrétní škodlivé činnosti ze strany školy nebo učitele vůči žákům někde ve třídě, mlčet.

Jestliže jakákoliv média čas od času otisknou obecně pojatý článek o neschopných kantorech a školství, je potřeba počítat s tím, že vedle sympatizantů budou reagovat i oponenti. Mládí ani domělé "stáří" v diskusi nehraje roli. Kdo s Vámi nesouhlasí, nemusí být nutně starý a ve funkci k tomu. Podobné zbytečné výpady pouze zakrývají neschopnost vlastní argumentace a neznalost souvislostí. Jen jednostranný pohled na obou stranách nevede k ničemu. Ne však všichni mladí a staří mají jen tu svoji pravdu za tu pravou a jedinou. Pokud jsou diskuse schopni.

Pedagogické fakulty ročně "vypustí" stovky absolventů. Z větší části se chovají tzv. tržně - nenastupují do škol a pracují mimo školství. Žádné tzv. VÝHODY obecně známé, NIKOHO z uvedených absolventů nezlákají: "učí pár hodin, mají samé prázdniny atp., s dětmi si jen hrají, vlastně ani neučí; to co učí, můžu učit děti já sám, škola mě na zaměstnání dostatečně nepřipravila, po nástupu do práce jsem se musel dál zaučovat a vzdělávat, tak co by vlastně chtěli..."

Proč neučí? Vždyť práce ve školství je natolik prestižní a lukrativní nicnedělání, že si šlapou po vlastním štěstí. Cítíte ty rozpory ve výše jmenovaných tvrzeních!? Jedním dechem takto hodnotí učitelské povolání tato společnost a ještě se diví, jak to ve školství vypadá.

V každém jiném povolání se nestydí zaměstnanci prosazovat se čistými i méně čistými prostředky, aby upoutali pozornost a eventuálně jim byla dána lepší práce, či vyšší plat. Jen kantoři mají a musí držet krok a hlavně hubu, protože nároky z jejich úst, z jejich profese - to se jaksi nepatří. Takže lepší kdyby nebyli:

Každý by si své dítě učil sám a líp, každý by se vzdělával bez kantorů intenzivně sám a líp. Dočkáme se. Nebude to zas tak dlouho trvat. Už dnes z jedné části vyučují na školách nenávidění důchodci, z části nekvalifikovaní středoškoláci nebo s výučním listem. Proč asi. Kvalifikovaní mladí kantoři a muži zvlášť, za tohoto stavu do školství prostě nepůjdou. Kdo tyto souvislosti a rozpory v učitelském povolání nechce vidět a slyšet, nechť čas od času napíše do médií zoufalý článek o neschopných kantorech. Neuleví si.

Apelujete na to, že pohled p. Hankeho na školství ZDE "je pohled studenta, tedy člověka, který tady za celou historii naší země neměl šanci na toto téma cokoli říci". Je to z Vaší strany velká nadsázka. Opravdu není jediný, kdo se OBECNĚ zamýšlí nad školstvím. Lze souhlasit s tím, co navrhujete Vy: neplýtvat čas v diskusích "ale skutečně KONKRÉTNĚ něco dělat".

                 
Obsah vydání       5. 1. 2004
5. 1. 2004 Co o Iráku Británii zamlčel Tony Blair
5. 1. 2004 Usáma bin Laden údajně vydal novou audionahrávku
3. 1. 2004 Havárie serveru Britských listů
2. 1. 2004 Jaká je budoucnost médií v České republice? Štefan  Švec
2. 1. 2004 Klausův novoroční projev byl rozumný Jan  Čulík
4. 1. 2004 Reportér Andrew Gilligan má dostat čtvrt milionu liber za svou knihu o Kellygate
4. 1. 2004 British Airways nevpustí na palubu svých letadel ozbrojené stráže
4. 1. 2004 Proč byly odloženy lety z Londýna
3. 1. 2004 British Airways ruší některé lety z Londýna z bezpečnostních důvodů
4. 1. 2004 Egyptské aerolinie, jejichž letadlo havarovalo, byly vykázány ze Švýcarska
5. 1. 2004 Klausův projev byl hloupý Petr  Jánský
5. 1. 2004 Aké otázky položiť kandidátom na funkciu prezidenta SR? Daniel  Krajcer
5. 1. 2004 Nebezpečně hořká Mecca-Cola Simone  Radačičová
5. 1. 2004 Školství Jana  Poslová
5. 1. 2004 Proč nevzniká v ČR hospodářský přebytek?
5. 1. 2004 Novoroční rozhodnutí: Buďme proti státu Vilém  Barák
2. 1. 2004 Internetový podvod ze Španělska Pavel  Mareš
2. 1. 2004 Nikdy neodpovídejte na "nigerijské" dopisy
2. 1. 2004 Papež požaduje, aby mezinárodní pořádek efektivně řešil konflikty
2. 1. 2004 Věta z římského kriminálu Zdeněk  Bárta
2. 1. 2004 George Bush - zoufalé selhání?
2. 1. 2004 2003 - Rok Bushe Immanuel  Wallerstein
2. 1. 2004 Británie: Tukem zahlcené cévy varují před kouřením
30. 12. 2003 Globalizace omezuje sobectví národních elit
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
31. 12. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Školství RSS 2.0      Historie >
5. 1. 2004 Školství Jana  Poslová
2. 1. 2004 České školství: Není fér svádět vinu na studenty Jan  Raszyk
30. 12. 2003 Není to vina jen učitelů Jana  Poslová
30. 12. 2003 Dobré učitele je nutno zaplatit Tomáš  Gawron
29. 12. 2003 České školství: problémem nejsou učitelé, na sobě musí pracovat každý sám Josef  Vít
29. 12. 2003 Britský ministr školství: násilí v televizi vede ve školách k šikaně   
29. 12. 2003 Převážně bídné školství Ondřej  Hausenblas
22. 12. 2003 České školství se už nemá kam dál rozkládat Hynek  Hanke
22. 12. 2003 Je české školství skutečně tak mizerné? Ivo  Poláček
10. 12. 2003 Jazyková bariéra Petr  Jánský
4. 12. 2003 Ano, buďte aktivní Petr  Jánský
4. 12. 2003 Británie: Obrovská kontroverze ohledně univerzitního školného   
3. 12. 2003 Asociace školských odborů: Zákon o pedagogických pracovnících je zbytečný   
1. 12. 2003 Vzdelanie na dlh Michal  Feik
27. 11. 2003 Oč nám asi ve škole taky jde (i běží) Miloš  Dokulil